برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

تعریف کلی شغل خلبانی (اینجا کلیک کنید)

تعریف کلی
به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیی پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شامل می شود.

ویا به عبارتی دیگر : متصدیان این شغل تحت نظارت کلی عهده دار کارهای آموزش یا هدایت هواپیماهای با موتور و بی موتور، هلیکوپتر سمپاش و هواپیماهای مجهز به دستگاههای بازرسی راههای هوایی و تجهیزات مربوط می باشند.

یک جمله ی معروف می گوید :

((شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.

وظایف یک خلبان :

یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.

طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند. این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.

در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.

در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرارمی دهد.

یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.

این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد.

در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسیول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.

افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود
.
پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.

یا به طور کلی :

  • آموزش نظری و عملی هنرجویان خلبانی هواپیماهای با موتور و بی موتور هلیکوپتر بر طبق ضوابط و مقررات تعیین شده.
  • انجام آزمایشهای نظری و عملی از هنرجویان فوق.
  • هدایت هواپیماها یا هلیکوپترهایی که حسب مورد در اختیار خلبانان قرار داده می شوند با توجه گواهینامه های مورد لزوم.
  • انجام عملیات ضروری بمنظور چک دستگاهها و آزمایش علائم ناوبریها و کنترل عملیات و بازرسی پرواز.
  • آزمایش هواپیماها با هلیکوپترها قبل از پرواز به منظور حصول اطمینان از جهات مختلف.
  • تکمیل فرمهای مربوط به قبل و بعد از پرواز، هماهنگی با واحدهای ذیربط.
  • حصول اطمینان از میزان فاصله مناسب از فرودگاه و ارتفاع لازم از طرح زمین بویژه در مورد هواپیماهای بی موتور.
  • پیش بینی و اقدام در جهت آمادگی گروه امداد.
  • حصول اطمینان در میزان فاصله مناسب از فرودگاه و ارتفاع لازم از سطح زمین بویژه در مورد هواپیماهای بی موتور.

توانایی های ذهنی برای این شغل

و خصوصیات روانی این شغل:

این شغل دایما فکر شما را درگیر می سازد و شما برای این که بتوانید در شغل خود موفق باشید نیازمند حداکثر رفاه و حداقل درگیری و اغتشاش فکری در ساعات غیر کاری است.

در غیر این صورت شما در انجام وظایف خود با مشکل رو به رو می شوید. علاوه بر این خلبان شکاری مسیول دفاع از یک ملت است.. مسیولیت سنگین به آرامش روانی نیازمند است.


مدارک تحصیلی:

شما در مرحله ی اول باید دانش آموز رشته ی ریاضی باشید و سپس با گرفتن مدرک پیش دانشگاهی وارد یک مدرسه ی خلبانی خصوصی ویا دانشگاه شهید ستاری شوید.

در مدارس خصوصی خلبانی شما به ۳۰ میلیون تومان شهریه نیاز دارید ولی تحصیل در ارتش رایگان اما مشکل است و شما باید خلبان شکاری یا ترابری ارتش باشید.

مدارک و گواهینامه های رشته ی خلبانی شامل پی پی ال یا گواهینامه ی خلبانی ونیز <ای ار> یا گواهینامه ی آلات پروازی یا پرواز کورو در نهایت <پی ال ای> یا گواهینامه ی خلبانی مسافربری است.

خلبانی نظامی ترتیبی جداگانه و خاص دارد: خلبان دوم با مدرک سی پی ال مانند سر مهماندار و خط روی شانه در سه خط بغل شانه و روی بازو قرار دارد و خلبان دوم با مدارک ای تی پی ال که از اختیارات بیشتری نسبت به نفر قبل دارد.

شرایط محیط کار:

خلبان در محیطی کاملا امروزی و پیشرفته کار می کند و با افراد متشخّص سر و کار دارد و ادب و شخصیت مناسب از الزامات یک خلبان است.محیط کار خلبان کوچک است و معمولا بیشتر کار او در داخل کاکپیت هواپیما انجام می شود که دقت بسیار زیادی مورد نیاز است.جمله ای می گوید : دونیای خلبانان کوچک است.

محل استخدام:

خلبان بی شک در ارتش و یا یک شرکت هواپیمایی استخدام می شود و گاهی ممکن است به استخدام هر ارگانی که هواپیمای اختصاصی دارد مانند سازمان هواشناسی و یا اشراف که دارای ثروت زیاد ودارای هواپیما شخصی هستند در بیاید.

بازار کار

متقاضیان تصدی این شغل پس از فراغت از تحصیل می توانند در:

  • سازمان هواپیمایی کشوری
  • شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • نیروی هوایی ارتش
  • نیروی هوایی سپاه پاسداران اشتغال یابند.
شرایط احراز

دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه و برخورداری از سلامتی جسمی و اخذ گواهینامه خلبانی مخصوص و احراز ساعت پرواز.


حقوق و مزایا:

همانطور که در بند های پیش گفته شد خلبان باید کاملا بی دغدغه زندگی کند و علاوه بر این ارزش کاری که وی انجام می دهد بسیار زیاد است و همچنین هزینه ی زندگی وی به دلیل هزینه ی زیاد حفظ سلامتی کامل او بیش از دیگران است.

حداقل حقوق خلبانان در دنیا ۵۰۰۰ دلار حدود چهارو نیم میلیون تومان می باشد و اریاتور افغانستان این مبلغ را به خلبانان کم تجربه اش می دهد.متاسفانه در کشور ما این مبلغ ۳۰۰۰ دلار است کا با افزایش صد در صدی در سال ۸۲ به این رقم رسیده است.در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه ی سرهنگ تمامی با ۲۰ سال سابقه تنها یک میلیون و هشتصد هزار در ماه حقوق می گیرد.۱۵۰۰۰ میلیون دلار پایه ی حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است پس ما از دنیا خیلی عقب هستیم.در امریکا یک خلبان نیروی هوایی اگر سه ماه در شرایط جنگی خلبانی کند می تواند تا پایان عمر بدون داشتن هیچ شغلی در بهترین محله های نیویورک گرانترین شهر امریکا زندگی کند.و متاسفانه خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از مشکلات مالی رنج می برند.


آینده نگری در مورد شغل:

زندگی یک خلبان یک زندگی خاص است که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه ی بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه ریزی شده و نظامی وار خلاص شوید. توصیه می شود حتما در مورد این شغل با خلبانان صحبت کنید.
نظرات 7 + ارسال نظر
فرشید فروغی جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 23:27 http://www.shahidbabaee1329.blogfa.com

سلام وبلاگ بسیار خوابی دارد و مطالبت عالیه موفق باشی .به وبلاگ من هم سر بزن خوشحال میشم در خدمت باشم.
یا علی

behrouz جمعه 27 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 00:51

Salam. Mersi az etelati ke to veblog gozashtin . Mihkastam bedonam ke che ghadr mostanad hastesh va moatabar? Baz ham mamnon.

kianoosh دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 20:12

علی پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 16:28 http://Gemil.com

Parsa چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 11:45

عالی و بسیار آموزنده

محمد مهدی سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 14:04

عالی بود فقط اگه میشه کوتاه تر کنید و جوری بنویسید که مردم حتی بچه های کوچک هم بفهمند

محمد دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 21:57

عالی. عالی.عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد