برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

حوادث : پرواز بدون سوخت ...


پرواز بدون سوخت: ؟!



تاریخ
24 آگوست 2001
محل حادثه
فرودگاه Lajes در جزیره  Terceira
شرکت هواپیمایی
Air Transat
شماره پرواز
236
نوع هواپیما
Airbus A330-243
شماره ثبت هواپیما
C-GITS
علت حادثه
اتمام سوخت در پرواز – نشتی سوخت
مسافرین
293 نفر
خدمه پرواز
13 نفر
قربانیان
0
نجات یافتگان
306 نفر
مصدومین
18 نفر
مبدا
فرودگاه Pearson ، اونتاریو ، کانادا
مقصد
فرودگاه Portela ، لیسبون ، پرتقال

پرواز شرکت هواپیمایی Air Transat به شماره 236 پرواز خود را از کانادا به لیسبون پرتقال در تاریخ 24 آگوست 2001 آغاز می کند. خلبان پرواز رابرت پیچه و کمک خلبان درک دیجاگر بودند.
هواپیما با اتمام سوخت بر روی اقیانوس اطلس مواجه می شود در حالی که شامل 306 نفر اعم از مسافر و خدمه پرواز بود و در نهایت هواپیما سالم در فرودگاه Lajes در جزیره Terseira فرود می آید. اکثر مسافرین دارای ملیت کانادایی و پرتقالی بودند.
به دلیل نامشخص برای خلبان در پرواز ، نشتی سوخت در باک موجود در بال راست ایجاد میشود و بالانس سوخت بین دو بال بهم می خورد و خلبان با استفاده از Cross Feed سوخت بین دو بال را بالانس می کند و این کار باعث هدر رفتن سوخت بال چپ نیز می شود.
بدون سوخت موتور هواپیما قادر به تولید نیروی الکتریکی لازم برای پرواز نیست و به صورت اتوماتیک Ram Air Turbine فعال می شود که برق محدودی برای سنسورها و Instrument تولید می کند و همچنین با خاموش شدن موتور سیستم های مهمی مانند هیدورلیک از کار می افتد و بدون فشار هیدرولیک از ابزاری مانند Reverse ، Flpas ، Spoiler که جهت کاهش سرعت هواپیما میشود غیر فعال می شود.
خلبان هواپیما ایرباس 330 تا فرودگاه Lajes به صورت Glide پرواز می کند و با سرعتی حدود 200 نات که بیش از سرعت معمول برای فرود که 130 تا 145 نات می باشد اقدام به فرود می کند و بدون قربانی ولی با تعدادی مصدومیت جزئی هواپیما به زمین می نشیند.
طبق بررسی ها علت سانحه نشتی سوخت در موتور شماره 2 هواپیما ناشی از نصب قطعه نامناسب در سیستم هیدرولیک توسط maintenance شرکت هواپیمایی اعلام شد. قطعه نصب شده فاصله مناسب بین خطوط روغن و سوخت را مختل می کند و در نهایت لرزش خطوط روغن باعث جدا شدن خطوط سوخت می شود.
نهایتا خطای گروه تعمیر و نگهداری بعنوان علت اصلی سانحه اعلام می شود و خطای خلبان به دلیل باز کردن Cross Feed نیز از دیگر مسائل بروز سانحه تشخیص داده می شود. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد