رهایی از سانحه / Unlocking Disaster
تاریخ
|
24 فوریه 1989
|
محل حادثه
|
اقیانوس آرام نزدیک هونولولو ، هاوایی
|
شرکت هواپیمایی
|
United Airlines
|
شماره پرواز
|
811
|
نوع هواپیما
|
Boeing 747-122
|
شماره ثبت هواپیما
|
|
علت حادثه
|
خطای درب Cargo ، اختلال در فشار کابین
|
مسافرین
|
337 نفر
|
خدمه پرواز
|
18 نفر
|
قربانیان
|
9 نفر
|
نجات یافتگان
|
346 نفر
|
مصدومین
|
38 نفر
|
مبدا
|
فرودگاه San Francisco
|
مقصد
|
فرودگاه Auckland ، نیوزلند
|
پرواز شرکت هواپیمایی United Airlines به
شماره 811 در تاریخ 24 فوریه 1989 بعد از آخرین توقف در فرودگاه هونولولو
در هاوایی مواجه نقص فنی در درب قسمت بار می شود.
هواپیمای بوئینگ 747 این شرکت بعد از Take off از فرودگاه هونولولو ، به
سمت فرودگاه آکلند در نیوزلند به همراه 3 خدمه پرواز و 15 مهماندار و 337
مسافر به پرواز درآمد. خلبان پرواز دوید کرانین و کمک خلبان آل اسلاتر و
مهندس پرواز راندال توماس بودند.
هنگام Climb به دلیل احتمال وجود تربولانس خدمه پروازی آماده و چراغ هشدار
کمربند مسافرین روشن می شود. حدود 16 دقیقه بعد از Take Off هواپیما به
ارتفاع 22000 تا 23000 پایی رسیده است که در قسمت Business Class صدایی
غیر عادی به گوش می رسد و ثانیه هایی بعد از آن درب قسمت بار ناگهانی جدا
می شود و اختلاف فشار باعث جدا شدن دو ردیف صندلی و کشته شدن 9 نفر از
مسافرین شد.
خلبان به سرعت شروع به کاهش ارتفاع و رسیدن به ارتفاع مناسب برای تنفس می
کند و همزمان به سمت فرودگاه هونولولو تغییر مسیر می دهد ، ضمنا جدا شدن
درب قسمت بار باعث نقص فنی در اکسیژن شرایط اضطراری هواپیما می شود.
با جدا شدن تکه های هواپیما و ورود به موتورهای شماره 3 و 4 هواپیما دچار
آتش سوزی در موتور می شود و خلبان هشدار خطای موتور را دریافت نمی کند ولی
لرزش شدید هواپیما خدمه پروازی را مجبور به خاموش کردن موتور شماره 3 می
کند. خلبان با کمک 3 موتور به کاهش ارتفاع ادامه می دهد و همزمان اقدام به
تخلیه سوخت تا رسیدن به وزن مجاز برای فرود می کند ولی علائم هشدار دهنده
در موتور شماره 4 باعث اجبار در خاموش کردن آن میشود.
مهندس پرواز برای دیدن قسمت سانحه دیده هواپیما و همینطور اطلاع به
مهمانداران جهت فرود اضطراری ، از کاکپیت خارج می شود و با مشاهده طبقه
پایینی و قسمت جدا شده از هواپیما احتمال انفجار بمب را می دهد
هنگام نزدیک شدن به فرودگاه چرخ ها به صورت کامل ولی Flap ها به دلیل شدت
سانحه به صورت ناقص باز میشود و باعث فرود با سرعتی بین 190 تا 200
ناتیکال مایل می شود و نهایتا کاپیتان کرانین موفق به متوقف کردن هواپیما
در باند میشود و از لحظه Emergency تا موقع فرود 14 دقیقه بطول می کشد و
کلیه مسافرین و خدمه پرواز در کمتر از 45 ثانیه از هواپیما خارج می شوند.
علت سانحه بعد از انجام بررسی ها سیم کشی نامناسب و نقص در سیستم قفل درب بار هواپیما اعلام می شود.
فقط اسم شریعتی رو درست کن
عالی بود