برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

برای آنان که به پرواز می اندیشند...

مدیریت وبلاگ : حامد معصومی

تاریخچه و مشخصات فنی هواپیماهای بوئینگ (اینجا کلیک کنید)

تاریخچه و مشخصات هواپیمای بوئینگ:


در سال 1967 هواپیمای کوچک و کوتاه برد 737توئین جت ، جایگزین منطقی برای تکمیل روند هواپیماهای 707 و 727 بود.

در آن سالها روند رو به رشد تقاضای حمل و نقل وجود داشت با این حال بوئینگ رقابت سختی با Mc Donnell Douglas DC-9 و British Aircraft Corp BAC-111 که پیش از بوئینگ ساخته شده بودند، پیش رو داشت!
برای ذخیره سازی زمان و عرضه ی بوئینگ 737 به بازار در کمترین زمان ممکن، بوئینگ در 737 همان لوب بالای بدنه(پلتفرم کلی قسمت عضلانی دماغه) 707 و 727 را بکار برد. به همین صورت ، قسمت دک فوقانی قسمت کارگو برای این سه جت قابل استفاده بود. بعدها پکیج تبدیل باری-مسافری 727 روی 737 نیز نصب شد که این به 737 های سری 200 اجازه می داد به سرعت از مدل مسافری به باری تغییر یابد.
مزیت این هواپیما به نسبت DC-9 در این بود که 6 صندلی پهلو به پهلو(در دو ردیف 3تایی) در این هواپیما وجود داشت که باعث می شد تعداد مسافر بیشتری در هر بار پرواز جابجا شود در حالیکه در مدل DC-9 به ضورت 5 صندلی بود( یک ردیف 3تایی و یک ردیف 2تایی)
همچنین با جاسازی موتورها در زیر بالها تعداد صندلی ها نیز افزایش یافته و باعث شد تا صدای ناشی از موتورها در روی زمین کاهش یافته(از داخل) و کمتر به داخل نفوذ کند.
همانند 727 ،این هواپیما نیز قادر به انجام عملیات در فرودگاه های کوچک و باندهای غیر استاندارد و سطوح غیرعملیاتی بود که باعث شد تا سفارشات زیادی از آفریقا و استرالیا و آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین آسیا داشته باشد!
در ابتدا بوئینگ 737 معروف به مربع بود چون تقریبا دارای ابعاد یکسانی بود! همچنین تکنولوژی های جدید به کار رفته باعث حذف مهندس پرواز شد و کابین دو نفره ی 737 پیشرو در بین سایر هواپیماها شد و برای آنها نیز این امر را جا انداخت و به امری عادی بدل کرد.
19 فروند بوئینگ 737 سری 200 برای نیروی هوایی آمریکا به عنوان T-43 Navigator Trainer تحویل داده شد که آخرین فروند از این هواپیما در هشتم آگوست سال 1988  تحویل گردید.
در سال 1987 رکورد پرفروش ترین هواپیمای تجاری را از آن خود کرد!(امسال نیز این رکورد تکرار شد با رقمی دست نیافتنی!)
تنها در سالهای 91تا93 با بهینه سازی و عرضه ی سریهای جدید 200 و 300 و 400 ، به تعداد 3100فروند از این هواپیما سفارش داده شد و کمپانی در ادامه سری های 600 و 700 و 800 و 900 رو توسعه داد و تولید کرد.
کمپانی بوئینگ با تکیه بر نقاط قوت نسل های پیشین 737 به همراه بهینه سازی ها و تکمیل کننده های طراحی قرن 21 ، قویترین و موفقترین هواپیمای تجاری تاریخ هوانوردی جهان را تولید کرد.
در سال 1997 نیروی دریایی آمریکا جایزه ای به بوئینگ اهدا کرد به خاطر ساخت مدلی از 737 نسل 700 که به صورت تبدیل شونده و کمبو(combo) بود و این هواپیما رو جایگزین C-9 در نیروی دریایی آمریکا کرد.
بوئینگ 737 به عنوان سوگلی بوئینگ(Boeing Baby) شناخته شده است.



مشخصات کلی 737

 اولین پرواز 9آوریل 1967
 شماره ی مدل  100و 200
 کلاس بندی تجاری
عرض 93پا (28.5 متر)
 طول 93پا و 9 اینچ(29 متر)
 وزن (ناخالص) 111000پوند (50349 کیلوگرم)
 سرعت کروز 580 مایل بر ساعت
 Range 1150 مایل
 سقف ارتفاع پرواز 35000پا(10کیلومتر و 663متر)
 قدرت موتور دو موتور 14000پوندی P&W JT8D-7
 گنجایش 2خلبان +خدمه+ 107 مسافر

مشخصات نسل 700:

 مدل مسافربری 
 گنجایش مدل کلاس 2 126 مسافر
 گنجایش کلاس 1 149 مسافر
مدل کارگو 966 cu ft 27.3 cu m
 موتور(قدرت ماکزیمم)CFMI CFM56-7
26,300 lb 
 گنجایش مخزن سوخت26020 لیتر
 وزن ماکزیمم تیک آف154500 پوند(70080 کیلوگرم)
 Maximum Range3365 ناتیکال مایل 
 سرعت کروز در ارتفاع 35000پایی0.785 Mach 
 ابعاد کلی 
 بال تنها
بال به همراه بالچه ی روی بال
 112پا و 7 اینچ
117پا و 5 اینچ
 طول کل 110 پا و 4 اینچ
 ارتفاع دم41 پا و 2اینچ
عرض کابین  11 فوت و 7 اینچ


مشخصات نسل 800:

 مسافربری 
 کلاس 2 162
 کلاس 1 189
 کارگو  1,555 cu ft
 موتور
(ماکزیمم قدرت)
 CFMI CFM56-7
27,300 lb
 ظرفیت مخزن سوخت 26,020 لیتر
 ماکزیمم وزن تیک آف 79,010 kg
 ماکزیمم رینج 3,060 ناتیکال مایل
 سرعت کروز در ارتفاع 35000 پایی 0.785 Mach
 ابعاد کلی 
 بال تنها
بال به همراه بالچه ی روی بال
 112 پا و 7 اینچ
117پا و 5 اینچ
 طول 129پا و 6اینچ
 ارتفاع دم 41پا و 2اینچ
 عرض کابین 11پا و 7اینچ
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد